JeroenDijkstra.reismee.nl

Toubabou toubabou

Schreeuwend, dansend en zwaaiend staat een groepje kinderen in een dorp nabij Bamako ons toe te juichen.

Ik zit achterop bij Mohamed op de moto. Trots laat hij mij zijn stad zien. Terwijl ik doodsangsten uitzit achterop de gamele brommer op de hobelige zandpaden, verteld Mohamed honderduit in half Frans/Bambara en her en der wat Engels over Mali. Kippen, koeien, ezels en geiten lopen zonder op of omkijken over het pad. Mohamed toetert en cirkeld om ze heen. Ik hoop dat de toer snel ten einde komt....

De eerste dag bij de jardin de enfants begint met een typisch toubab moment. Bij mijn binnenkomst in het lokaal beginnen twee jongens, Boubacar en Mamadou spontaan te krijsen. Met angstige ogen, brullende stemmen en een plasbroek voor Mamadou, worden de twee de klas uitgesleept en onder de boom op de binnenplaats wat bedaard.

De eerste keer een toubab/blanke zien is nou eenmaal eng.

De volgende dag is Mamadou er niet en Boubacar, inmiddels aan mij gewend groet uitbundig. De eerste kunstklas gaat van start, de kinderen kleuren en krassen in de nieuwe schriften. Een paar potloden sneuvelen omdat ze worden aangezien voor snoep.

Vol trots wordt her en der monsieur! geschreewd en een tekening getoond. Doodop van de 53 kleuters verlaat ik na de les het schoolplijn.

Bye bye!! Hoor ik terwijl ik de poort doorga. Morgen de leerlingen van 6 en 7 jaar. Ik hoop dat die rustiger zijn en minder huilen.........

Kambufo en bon anee! FIJN NIEUWJAAR!

Reacties

Reacties

Joke Selders

Hai Jeroen
Fijn dat je een plek hebt waar je nodig bent. Het is hard werken he. Ik zie het helemaal voor me...
Blijf je graag volgen. Ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Groet Joke

Denise

Wat apart om mee te maken zeker haha. Happy new Year en veel geluk daar grt Denise

jelle

Haha zou voor geen goud willen ruilen wat die kindjes betreft! Maar wel heel tof! Ik denk dat. Ik ook onder de boom was gezet net als boubacar en mammadou maar dan precies andersom ;) veel plezier nog joentje! En vond het super tof je smsje om 12 uur! Jel

dieuwertje

wat een prachtige foto's zeg!en wat schrijf je mooi!
kan me helemaal voorstellen dat het een hele ontdekkingstocht is!alles zo nieuw en anders!blijf vooral geniet van al het moois wat er op je pad komt en maak er een mooie herinnering van!

liefs dieuwertje!

Dirk

Ha die Jeroen,

Leuk te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Gave foto's. Geniet van de mooie momenten ;-)

Cheers,
Dirk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!