JeroenDijkstra.reismee.nl

So long... farewell... auf Wiedersehen...??!

Even voelde ik me als één van de kinderen uit de familie von Trapp. In het holst van de nacht besluit de voltallige familie te vluchten voor de Nazi's. In hoopvolle stilte proberen ze hun geliefde Oostenrijk te verlaten. Ze worden gesnapt en gedwongen naar hun concert begeleid waar ze net voor hun tweede ontsnappingspoging, 'So long farewell' zingen...

De film eindigt , gesierd met het melodramatische nummer 'climbe every mountain'en het beeld van de (ultiem perfecte) familie die lopend door een (even perfect) berglandschap hun vrijheid tegemoet lopen.

(Voor iedereen die geen idee heeft waar ik het over heb, hieronder een korte samenvatting van dit fragement.)

At the concert, the von Trapps sing an elaborate version of 'Do-Re-Mi'. Then Max brings out the Captain's guitar, and he sings 'Edelweis', in which Austria's national flower becomes a declaration of loyalty to the country itself. Max asks for an encore and announces that this is the von Trapp family's last chance to sing together, as the honor guard waits to escort the Captain to his new command. While the judges decide on the prizes, the von Trapps sing 'So Long, Farewell', leaving the stage in small groups. Max then announces the runners-up, stalling as much as possible. When he announces that the first prize goes to the von Trapps and they do not appear, the Nazis start a search. The family hides at the Abbey, and the Nazis do not find them until Rolf comes upon them. He calls his lieutenant, but upon seeing Liesl, he reports that he has found no one. A nun tells them that the borders have been closed. They flee over the mountains (the Alps) as the nuns reprise 'Climb Ev'ry Mountain'.

Goed, nu werd ik niet achtervolgd door troepen gewapende Duitsers, liet ik mijn (Malinese) familie achter en ontbreken in mijn versie zowel de nonnen als het heldhaftige fragment waarin ik te voet een enorm berglandschap over steek......

Toch deed mijn vertrek uit Bamako me hieraan denken. De problemen in Mali stapelde zich in hoog tempo op.

Optrekkende rebellen in het noorden van Mali, staatsgreep, plunderende militairen, avondklok, 'huisarrest', blokkades in het centrum, nieuwe dreiging sluiten van grenzen (dit keer van omringende landen) toenemende onrust onder de bevolking, en het advies aan alle buitenlanders indien mogelijk Mali te verlaten, zorgden ervoor dat ik de knoop doorhakte; Ik vertrek.

Dat was zaterdag. Met het oog op de eventuele blokkade van de grenzen, kocht ik een ticket voor de eerste bus naar Dakar die nog diezelfde avond vertrekken zou.

En daar zat ik dan, op een geimproviseerde bank van gesloopt automeubilair met op mijn schoot, mijn enige reistas + 2kg popcorn een thermos gefrituurde vis, patat, gebakken banaan en 1,5 liter thee opgedrongen door mijn familie, tussen ruziemakende Afrikaanse vrouwen, stapels bagagge, en horloge verkopers.

De overdekte ruimte die uitzicht bood op de bedrijvigheid van het gare routiere, had als middelpunt een tv met daarboven een loshangende luidspreker die onverstaanbare oproepen uitbraakte. De tv en luidspreker leken een kansloze strijd om aandacht te voeren en de ander te overstemmen. Uit de beelden van de tv kon ik opmaken dat Amadou Sanogo (de leider van de militaire staatsgreep) wederom de tv sierde. Strak in uniform vergezeld door een gevolg van ander militairen die als een soort steunpilaren de achtergrond opvulde. Onder de andere passagiers werd druk gediscuseerd, ik daarentegen deed mijn oordopen in verdween even inde klassieke wereld van Mstivlav Rostropovich.

Eindelijk werden de passagiers voor Dakar omgeroepen en stampte het hele gevolg zich in de bus. Een groot gedeelte van de stad bleef vanwege stroomuitval onverlicht, alsof iedereen al vertrokken was. Rijdend door de donkere straten verdween Bamako al snel uit zicht.

Na een lange hobelige weg ben ik gisternacht aangekomen in Dakar. Ik zit hier wel goed en vind ongetwijfeld ook hier mijn weg.

Ik kan alleen maar hopen dat het in Mali ook goed komt. Zo'n mooi land met zulke prachtige mensen, en dan dit. Het is niet eerlijk.

jan

Wat een gedoe joh! Maar wel goed dat je gaat hoor, werd helemaal ongerust!Kom je weer naar huis? We vieren 2e paasdag pasen bij mij thuis, als je dr bent moet je ook ff langs komen!

Jeroen

Hey Jan,

Ja was zeker een beetje gedoe maar ben nu helemaal ok. Gek alleen om ineens weer alles achter te laten. Pasen in NL klinkt aanlokkelijk maar ik ben niet voor niets in Dakar, in mei begint hier Dak Art een Afrikaans kunstfestival, was ik zowiso al van plan om naartoe te gaan. Ben er nu alleen wat eerder... bovendien hoop ik alsnog wanneer de situatie weer wat bedaard is terug naar Bamako te gaan (waarschijnlijk eind juni..) om het einde van het schooljaar mee te maken en misschien nog een afscheidsexpositie te organiseren voor de kinderen en hun ouders... Toch leuk dat je me uitnodigd :) veel plezier met eieren zoeken en tot snel! Groeten daar!!

Han

Hoi onbekende Jeroen (en toch klinkt het bekend)
Ik lees je verhalen met aandacht, vaak eindigend met een big smile. Je manier van vertellen is mooi en aandoenlijk. Echter, de situatie in Mali maakt dat harten gaan huilen. Nee, het is niet eerlijk, zoals je deze keer eindigt met je verhaal. Geen big smile deze keer aan het einde van je verhaal, de situatie in Mali met zoveel onzekerheid is beangstigend. Dapper van je, dat je je weg blijft zoeken en vinden! Ik lees en leef met je mee uiteraard! Hou je haaks!
Han, medebestuurslid Stichting Scholen in Mali

marijke postma

Het is ontzettend jammer wat er nu in Mali gebeurt. Dat zal het leven voor de mensen moeilijker maken. Begrijpelijk dat je weg bent gegaan - de adviezen worden nu ook wel dwingend. Ik kan me voorstellen dat je gevoel hebt de mensen in Bamako in de steek te hebben gelaten. Dakar is een heel ander soort stad dan Bamako - ik hoop dat je daar nu toch kunt genieten.
Met beste groet, Marijke Postma

françoise

geniet van Dak Art. Nu afwachten of de 2000 mannen het Malinese leger komen versterken voordat de rebellen steeds naar het Zuid komen. Wel paniek in Mopti. Het wordt te gek.

Joyce (vriendin van je moeder)

Hé dappere held!

Wat maak jij allemaal niet mee, zo in je eentje, zo ver weg?! En wat schrijf je mooi, beeldend.
Geniet in Dakar of waar je maar terecht komt tijdens je avontuur. Ik volg je graag hier...

Groet!

Lenneke, de moeder van Susanne

Ik heb aan je gedacht, toen de spanning daar zo opliep...Hopelijk kan je je reis vervolgen, sterkte!

Elisabeth

Hoi Jeroen,
Fantastische eigenschap van je dat aanpassingsvermogen en de kreativiteit om steeds maar weer je eigen weg te vinden! Ik weet wat je voelt om Mali te verlaten want ik heb er ruim 3 weken over gedaan om weer in Nederland te 'landen'
Veel inspiratie en geluk in Dakar!
Lieve groet van Elisabeth

Elisabeth (Zonnebank-zeikert)

Hey Jeroen,

Blij te lezen dat je in Dakar zit. De situatie in Mali is echt gevaarlijk geworden en ik, zoals meerderen hier, maakte me een beetje zorgen.

Geniet van de Dak Art!

x Elisabeth

Afke en de mannen

Jeroen, wat indrukwekkend. En wat een lef om na de spanningen gewoon in Afrika te blijven.
Fijn dat je nu in Dakar zit. Dat betekent dus nu Wolof leren:-) Na nga def!!! (hoe gaat het). Man ngi firek (goed!). - ik schrijf het vast verkeerd...
Heb je nu een apartement in Dakar gevonden? Of een kamer?
Ik hoop dat je in juni inderdaad nog terugkunt naar Bamako. We blijven je volgen. Groeten van mij en mijn mannen. Afke.

Joke Selders

Hai Jeroen, veel inspiratie op dakArt... Jouw naam staat er niet bij? De volgende keer dan maar.
Houd je voor mij Doughba Caranda-Martin in de gaten? Voor nu een fijne tijd in Dakar en juni is nog ver weg. Ik duim, het is heel verdrietig wat er gebeurt in Mali,
groet Joke